onsdag 11. januar 2012

Norsk reiseliv 2011 og 2012

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge holdt presseseminar i dag. Her presenterte han tallenes tale fra året som gikk, samtidig som muligheter og utfordringer i året som er underveis ble luftet. Og fordi han også tenker på oss som stort sett ikke er til stede, er presentasjonen lagt ut til offentlig skue.

Derfor, så godt som helt ukommentert, her er presentasjonen:

Jeg er fra Sørlandet. Derfor er jeg rett og slett programforpliktet til å kommentere ett forhold: Sørlandet taper markedsandeler i forhold til andre regioner, når man måler i kommersielle gjestedøgn (se slide 6). Det betyr at enten

  • flytter gjester over i ikke-kommersielle senger,
  • eller de lar være å overnatte, fordi de er på vei til et helt annet sted, 
  • eller de kommer i mindre antall,
  • eller de overnatter færre døgn når de først er her.
Dette kan helt sikkert heltidsarbeidende markedsførere si noe om. Var det "sommeren som regnet bort"? Bransjebloggen til Visit Sørlandet hinter litt om dèt:


Trafikkutviklingen på Sørlandet sommeren 2011

I alle fall, takk for deling, både til Innovasjon Norge og Visit Sørlandet!

2 kommentarer:

  1. Hei. Litt småtreig på å fange opp innlegg på bloggen din for tiden :). Ja, det var en del gjestedøgn på Sørlandet som "regnet bort" sommeren 2011. Hovedsakelig var det camping og hytte som som sto for nedgangen. Hotellene hadde vekst. Når det er sagt; camping/hytte er vel trolig den mest "ustabile" kategorien vi har i SSB. Her svinger det fra det ene året til det andre; hvem er med og hvem er ikke med... Hvor mange regner vi pr. vogn i år, kan ikke helt huske hva vi gjorde i fjor.. etc. etc.

    I tillegg er det noe som SSB og Innovasjon Norge i liten grad tar høyde for når de analyserer tallene (og vi er kanskje ikke så flinke til det vi heller): det er yrkestrafikken som ligger i tallene innen camping/hytte. Ikke ubetydelig antall gjestedøgn gjennom året på camping og hytte på Sørlandet (og sikkert andre steder også) er såkalt yrkesbetinget. Enten det dreier seg om store nye ordre innen båtbransjen (Mandal), utbygging av E18, oljebransjen i Kristiansand som rekrutterer så det griner eller byggingen av IKEA i 2010. Alt dette gir utslag postivit/negativt på SSB tallene for camping/hytte. Og har fint lite med ferie/fritidstrafikken å gjøre. Campingplassen regner sin hovedsesong fra mai til og med september på Sørlandet. Her står "slaget" om feriegjestene. Alt det andre er hyggelig pluss eller mindre hyggelig minus i boka :)

    Man brygger kanskje på et eget lite blogginnlegg om "måleparametre" på Sørlandet når man kjenner litt etter :)

    SvarSlett
  2. Heidi, beklager at jeg ikke så denne før nå. Må se å få kommentarfeltet over skjermkanten igjen... :)

    Yrkestrafikk i Campingkategorien - det har jeg aldri tenkt over, med det er jo innlysende, når du først sier det!

    Det er i det hele tatt ganske mange forbehold som må taes når en skal analysere SSB-tall. Du må veldig gjerne skrive om dette et sted!

    SvarSlett

Kommentarer ønskes!